Τρίτη 18 Μαΐου 2010

‘Ετοιμη η νέα ΚΥΑ για τη λειτουργία των σταθερών εστιών καύσης

Οι τελικές προτάσεις για τη νέα κοινή υπουργική απόφαση (ΚΥΑ) που αφορά τη λειτουργία των σταθερών εστιών καύσης συζητήθηκαν στη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στις 9 Φεβρουαρίου στο υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ).
Τη σύσκεψη συγκάλεσε, με πρόσκληση που απέστειλε μαζί με το σχέδιο της ΚΥΑ, ο Γεράσιμος Στανίτσας, σύμβουλος του υφυπουργού Περιβάλλοντος Θάνου Μωραΐτη στις 18 Ιανουαρίου προς όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς. Εκ μέρους του κλάδου παραβρέθηκαν από την ΠΟΕΣΚ, ο πρόεδρος Ηλίας Καλαντίδης, ο αντιπρόεδρος Φώτης Νανάς, ο γενικός γραμματέας Παναγιώτης Μουσδράκης και το μέλος της διοίκησης Θεόδωρος Μαρκόπουλος, και από τον Ήφαιστο, ο πρόεδρος Θεόδωρος Χρυσολωράς και ο γενικός γραμματέας Ανδρέας Κολοβός. Επίσης, παρόντες ήταν και εκπρόσωποι από το υπουργείο Οικονομικών, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, τη ΔΕΠΑ, την ΕΠΑ Αττικής, και από τη διεύθυνση ΕΑΡΘ (πρώην ΠΕΡΠΑ).
moratisΣτη σύσκεψη παρευρέθη και ο υφυπουργός Περιβάλλοντος Θάνος Μωραΐτης ο οποίος δήλωσε ότι γνωρίζει το θέμα της μη έκδοσης έως τώρα νέας υπουργικής απόφασης για αντικατάσταση της ΚΥΑ 10315/93. Ο υφυπουργός επισήμανε ότι τώρα υπάρχει η πολιτική βούληση, ώστε μετά τη σχετική διαβούλευση, να προχωρήσει η υπογραφή της νέας υπουργικής απόφασης.
Στη σύσκεψη έγινε μια εποικοδομητική συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων στο σχέδιο του κειμένου της ΚΥΑ που είχε προετοιμάσει το υπουργείο.
Η σοβαρότερη διαφωνία που υπήρξε εκ μέρους των εκπροσώπων του κλάδου ήταν το θέμα της διακίνησης και έκδοσης του φύλλου ελέγχου.
Στο σχέδιο που κατέθεσε το υπουργείο, γινόταν αναφορά για εκτύπωση του φύλλου ελέγχου ατομικά από τους εγκαταστάτες - συντηρητές καυστήρων και η θεώρησή του να γίνεται από τις αρχές που εκδίδουν τις άδειες (νομαρχίες).
Στη θέση αυτή αντιδρά σύσσωμος ο κλάδος, αντιπροτείνοντας την έκδοση και διακίνηση των φύλλων ελέγχου να αναλάβουν η Ομοσπονδία και τα επαγγελματικά σωματεία, εφόσον αυτό δεν προβλέπεται να γίνεται από ένα δημόσιο φορέα.
Όπως επισημάνθηκε, οι ενστάσεις αλλά και οι όποιες παρατηρήσεις και προτάσεις που έγιναν στη σύσκεψη, θα ληφθούν υπόψη κατά τη σύνταξη του τελικού σχεδίου. Το σχέδιο αυτό, όταν ολοκληρωθεί (αναμένεται εντός των ημερών) θα αναρτηθεί στο διαδίκτυο για δημόσια διαβούλευση.
Οι θέσεις του Ήφαιστου
Στη σύσκεψη στο υπουργείο Περιβάλλοντος διανεμήθηκε σ’ όλους η επιστολή που έστειλε προς τον υφυπουργό Θάνο Μωραΐτη, ο Ήφαιστος στις 5 Φεβρουαρίου, όπου παρουσιάζονται αναλυτικά οι θέσεις και οι προτάσεις του σωματείου για το σχέδιο της ΚΥΑ.
Συγκεκριμένα η επιστολή που υπογράφεται από τον πρόεδρο Θεόδωρο Χρυσολωρά και το γενικό γραμματέα Ανδρέα Κολοβό, αναφέρει:
«Κύριε υφυπουργέ,
Όπως γνωρίζετε από το 1987, με υπουργικές αποφάσεις, άρχισαν να ελέγχονται οι σταθερές εστίες καύσης (καυστήρες) για λόγους εξοικονόμησης ενέργειας και οικονομικών πόρων, ασφαλούς λειτουργίας των εγκαταστάσεων και προστασίας του περιβάλλοντος από τους εκπεμπόμενους ρύπους.
Ο κλάδος μας, ο κλάδος των εγκαταστατών - συντηρητών, 23 χρόνια τώρα εφαρμόζοντας τις εκάστοτες ΚΥΑ, έχει συμβάλλει τα μέγιστα στην επίτευξη των στόχων της πολιτείας, για εξοικονόμηση ενέργειας και πόρων, την ασφαλή λειτουργία των εγκαταστάσεων και την προστασία του περιβάλλοντος.
Έχουν περάσει 17 χρόνια από την έκδοση και εφαρμογή της τελευταίας ΚΥΑ (10315/93) και επιβάλλεται η αντικατάστασή της για τους εξής βασικούς λόγους:
1ος λόγος. Για να συμπεριληφθούν στη νέα ΚΥΑ όρια για τα αέρια καύσιμα. Σήμερα, όπως γνωρίζετε, εγκαθίστανται εκατοντάδες χιλιάδες καυστήρες και συσκευές αερίων καυσίμων σε όλη τη χώρα, για τις οποίες δεν υπάρχουν νομοθετημένα όρια, προκειμένου να ρυθμίζονται από τους συντηρητές και να ελέγχονται από τις αρμόδιες αρχές του ΥΠΕΚΑ και των νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων.
Η εγκατάσταση και ρύθμιση των συσκευών αερίου γίνεται σε πάρα πολλές περιπτώσεις από μη αδειούχους, χωρίς την εφαρμογή των κανονισμών που υπάρχουν, με αποτέλεσμα να λειτουργούν εκτός αποδεκτών ορίων, με χαμηλή απόδοση, σπατάλη καυσίμου και κινδύνους ατυχημάτων.
Τα τραγικά συμβάντα σε ξενοδοχεία της Ρόδου, της Κέρκυρας και πρόσφατα στο «Νεφέλη» της Θεσσαλονίκης είναι χαρακτηριστικά.
Χαρακτηριστικό επίσης είναι πρόσφατο συμβάν, σε αρτοποιείο στη Νέα Σμύρνη που λειτουργούσε με φυσικό αέριο, όπου 4 άτομα διεκομήσθησαν στο νοσοκομείο από εισπνοή μονοξειδίου και γλίτωσαν κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του Συνδέσμου μας η εγκατάσταση λειτουργούσε χωρίς άδεια χρήσης και χωρίς να υπάρχει στο φάκελο φύλλο ελέγχου (καύσης).
2ος λόγος. Για να βελτιωθούν τα όρια που προβλέπονται από την ΚΥΑ 10315/93 για τα υγρά καύσιμα και να συμπεριληφθούν νέοι ρύποι που δεν προβλέπονται.
3ος λόγος. Για να προστατεύονται οι καταναλωτές - χρήστες από τους φοροφυγάδες - παραεπαγγελματίες, τους μη αδειούχους και ασυνείδητους, τόσο για τις προσφερόμενες υπηρεσίες όσο και για τα χρησιμοποιούμενα προϊόντα και υλικά.
4ος λόγος. Να εξασφαλίζεται και να προστατεύεται το δικαίωμα των αδειούχων, νόμιμων και φορολογούμενων ελευθέρων επαγγελματιών, στην εγκατάσταση, συντήρηση και ρύθμιση των σταθερών εστιών καύσης, σύμφωνα με τα Π.Δ. 511/77 και 362/01, όπως ισχύουν.
5ος λόγος. Για να ισχυροποιηθεί το φύλλο ελέγχου που προβλέπεται από την ΚΥΑ, με την έκδοσή του από δημόσιο φορέα ή από τα επαγγελματικά σωματεία και τη διακίνησή του μόνο από τους αδειούχους - νόμιμους επαγγελματίες συντηρητές.
Αξιότιμε κ. υφυπουργέ,
Από το 2000 έχει ανοίξει η συζήτηση για την αντικατάσταση της ΚΥΑ 10315/93 και ο Σύνδεσμός μας έχει καταθέσει προτάσεις και ολοκληρωμένα σχέδια ΚΥΑ, αλλά δεν κατορθώσαμε να καταλήξουμε. Ελπίζουμε αυτή τη φορά να καταλήξουμε με τις καλύτερες προϋποθέσεις για την πολιτεία, τους χρήστες των εγκαταστάσεων και τον κλάδο μας.
Οφείλουμε να σας επισημάνουμε ότι ο κλάδος μας θα κληθεί να εφαρμόσει τη νέα ΚΥΑ και ως εκ τούτου θα πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπ’ όψιν οι προτάσεις μας οι οποίες συμπυκνώνουν και αντανακλούν την πείρα και τη θέληση των συναδέλφων του κλάδου μας, αυτών δηλαδή που θα κληθούν να εφαρμόσουν τη νέα ΚΥΑ, και τις οποίες καταθέτουμε βάσει του σχεδίου που μας αποστείλατε.
Οι προτάσεις του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εγκαταστατών - Συντηρητών Καυστήρων «Ο Ήφαιστος» επί του σχεδίου που μας απεστάλη είναι:
Άρθρο 3
Να συμπεριληφθούν όλοι οι τύποι των επίτοιχων λεβήτων ανεξαρτήτως χρησιμοποιούμενου καυσίμου (φυσικό αέριο - υγραέριο).
Άρθρο 4
α) Να μειωθεί η επιτρεπόμενη τιμή απωλειών θερμότητας στα καυσαέρια, 14% για το πετρέλαιο και 13% για τα αέρια καύσιμα.
β) Να αυξηθεί η επιτρεπόμενη τιμή περιεκτικότητας του καυσαερίου σε μονοξείδιο του άνθρακα (CO), σε 95ppm για τις εγκαταστάσεις υγραερίου και 90ppm σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο (με οξυγόνο αναφοράς 3%).
γ) Να ορισθεί ανώτερη - κατώτερη επιτρεπόμενη θερμοκρασία στα καυσαέρια τουλάχιστον για τα υγρά καύσιμα, δεδομένου ότι έχουμε αιθάλη αλλά και θειάφι.
Για τον καθορισμό οριακών τιμών των διαφόρων μετρήσεων θα πρέπει να ληφθούν υπόψη και τα όσα προβλέπει ο ΚΕΝΑΚ για τους ενεργειακούς επιθεωρητές, ο οποίος βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση.
δ) Να δοθεί χρονική μεταβατική περίοδος προμήθειας ηλεκτρονικών αναλυτών από όλους τους συντηρητές και η αναγκαία επιδότηση για την απόκτησή τους.
ε) Να προστεθεί παράγραφος ως εξής: Στις υφιστάμενες εγκαταστάσεις που αντικαθίσταται ο καυστήρας ή ο λέβητας, το αντικαθιστόμενο μέρος (καυστήρας ή λέβητας) θα πρέπει να φέρει σήμανση CE και το νέο συγκρότημα που δημιουργείται θα πρέπει να πληροί τα όρια της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου 4.
Άρθρο 5
α) Να είναι υποχρεωτικός ο μηνιαίος έλεγχος των εκγαταστάσεων άνω των 400KW και να διευκρινισθεί αν η αναφερόμενη συνολική ισχύς αφορά εγκατάσταση με ένα λέβητα ή σειρά λεβήτων με συνολική εγκατεστημένη ισχύ 400KW και άνω.
β) Τα φύλλα ελέγχου θα πρέπει να εκδίδονται από δημόσιο φορέα και να διακινούνται όπως οι κάρτες καυσαερίων των αυτοκινήτων, με ορισμένο αριθμός κατ’ έτος για κάθε αδειούχο.
Επειδή από τις μέχρι σήμερα συζητήσεις μας το δημόσιο αρνείται να μπει στη διαδικασία της έκδοσης και διακίνησης των φύλλων ελέγχου και με δεδομένη τη θετική εμπειρία, από το 2006 όπου τα επαγγελματικά σωματεία του κλάδου συμφώνησαν και ανέλαβαν τη διακίνηση ενιαίου φύλλου ελέγχου, εναλλακτικά προτείνουμε το εξής:
«Κάθε αδειούχος συντηρητής υποχρεούται να προμηθεύεται φύλλα ελέγχου από το επαγγελματικό του σωματείο. Τα φύλλα ελέγχου θα είναι προτυπωμένα κατά το πρότυπο του παραρτήματος 1, θα είναι αριθμημένα, θα υπάρχουν τα πλήρη στοιχεία του συντηρητή και θα είναι θεωρημένα από το σωματείο. Για όσους δεν είναι μέλη σωματείων θα μπορούν κατά τον ίδιο τρόπο να τα προμηθεύονται, με την επαγγελματική τους άδεια και τα φορολογικά τους στοιχεία. Τα επαγγελματικά σωματεία είναι υποχρεωμένα να κρατούν πλήρες αρχείο για τα διανεμόμενα φύλλα ελέγχου».
Τα επαγγελματικά σωματεία του κλάδου έχουν ζωτικό συμφέρον για τη διακίνηση των φύλλων ελέγχου μόνο από τους κατόχους της απαιτούμενης άδειας.
Με λίγα λόγια, το φύλλο ελέγχου θα πρέπει να αποκτήσει ισχύ δημοσίου εγγράφου και να μην εκδίδεται από τον οποιονδήποτε.
γ) Κατά την αρχική θέση σε λειτουργία των εγκαταστάσεων φυσικού αερίου, αντίγραφο του φύλλου ελέγχου θα υποβάλλεται και προς τις τοπικές ΕΠΑ ή σε όποιον άλλο φορέα δοθεί η αρμοδιότητα ελέγχου των εγκαταστάσεων. Το φύλλο ελέγχου θα αποτελεί απαραίτητο στοιχείο του φακέλου για την έκδοση της άδειας χρήσης της εγκατάστασης.
Άρθρο 6
Επειδή με ευθύνη της πολιτείας οι άδειες αερίων καυσίμων καθυστέρησαν να εκδοθούν και επιπλέον εδώ και δύο χρόνια έχουν σταματήσει οι εξετάσεις με συνέπεια οι συνάδελφοί μας να μην έχουν αποκτήσει την απαιτούμενη άδεια, προτείνουμε να παραμείνει το σημερινό καθεστώς και οι συνάδελφοί μας κάτοχοι της άδειας των υγρών καυσίμων του Π.Δ. 511/77 να εξακολουθούν να ασκούν τη συντήρηση και εγκατάσταση και στα αέρια καύσιμα.
Άρθρο 8
α) Σε περίπτωση που διαπιστώνεται και βεβαιώνεται ότι η υπέρβαση των ορίων του άρθρου 4 οφείλεται στη ρύθμιση της εγκατάστασης, πριν επιβληθεί πρόστιμο στο συντηρητή, θα πρέπει να κληθεί να δώσει εξηγήσει και να επεμβαίνει άμεσα για τη σωστή λειτουργία της εγκατάστασης, εκδίδοντας νέο φύλλο ελέγχου. Αποκλίσεις των ορίων του άρθρου 4 που αποδεδειγμένα οφείλονται σε νέα παραλαβή πετρελαίου, σε φθορά εξαρτημάτων (μπεκ - αντλία - στροβιλιστήρας κ.λπ.), σε απόκλιση της πίεσης του φυσικού αερίου, δεν μπορούν να αποτελούν στοιχεία ευθύνης του συντηρητή.
β) Στους υπεύθυνους, όπως αυτοί ορίζονται στο άρθρο 6 της παρούσης, επιβάλλεται πρόστιμο 50 ευρώ εάν δεν φροντίσουν έγκαιρα για τη συντήρηση των εγκαταστάσεων.
Άλλες προτάσεις
Η νέα ΚΥΑ θα πρέπει να υπογραφεί και από το υπουργείο Οικονομίας - Ναυτλιλίας (Ανάπτυξης) λόγω αρμοδιότητας έκδοσης των επαγγελματικών αδειών.
Το φύλλο ελέγχου προτείνουμε να έχει τέτοια μορφή που να μπορεί να συμπληρωθεί και ηλεκτρονικά, να υπάρχει χώρος για τη σφραγίδα του συντηρητή και στις υποχρεωτικές εργασίες να αναφέρεται ο έλεγχος στεγανότητας βαλβίδων για τα αέρια καύσιμα.
Στη συνάντηση που θα πραγματοποιήθεί οι εκπρόσωποι του συνδέσμου μας θα αναπτύξουν με κάθε λεπτομέρεια τις θέσεις μαs


πηγη <<0 υδραυλικος>>